torsdag 6 mars 2008

Smärtstillande – rond två




Jag har sen jag fick endometrios gått igenom de flesta smärtstillare på listan. Utan något vidare resultat. Antingen får jag massa biverkningar, eller så hjälper de inte. I vissa, hemska fall både och. Nu har jag gått utan tabletter ett tag i ren uppgivenhet. Men det fungerar ju verkligen inte! Senaste veckorna på jobbet har varit helvetiska. Så härom dan fick jag en karta tradolan* av en kollega. Jag gillar normalt inte den sortens tabletter. Jag får sömnproblem och drömmer mardrömmar. Men med tanke på att jag tog den klockan 6 i morse är nog risken minimal…
Vilken skillnad! Jag var jätteglad hela dagen utan att förstå varför. Men sen slog det mig: Jag hade inte ont! Eller, nåja- jag hade i alla fall mindre ont. Jätteskönt. Äntligen ett litet break. Precis vad jag behöver. Kanske, kanske är det min chans att vila upp mig. Kan inte minnas när jag har haft så här lite ont sist. Känns helt underbart. Har just kommit hem från jobbet och ska ta mig en tupplur. Tröttheten finns ju tyvärr där som vanligt. Men värken har minskat. Och så skiner solen. Bra dag.


Angående att ta emot receptbelagd medicin av andra:
Jag vet att man inte ska göra det, men jag har redan haft tradolan utskrivet av läkare, så det är ingen ny medicin för mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag länkade mig till din blogg via inlägget på FM.
Lider med dig. Denna sjukdom är inget man ens önskar sin värsta fiende.
Jag lider också av endomitrios, men det har blivit lite bättre sedan jag fick barn för drygt ett år sedan.
Jag fick förut när jag hade som mest besvär, smärtstillande medicin; Orudis, den allra starkaste sorten som man får ta max tablett 1/dygn.
Har du testat den medicinen?