måndag 24 mars 2008

The Mankoski Painscale:

Hittade nyligen denna smärtskala på nätet igen. Ska ta med mig den då jag ska till min läkare nästa månad. Har sett den i omlopp under mina år med endometrios. Vet inte om han känner till den men om han gör det blir det ju betydligt lättare att svara på frågan: Hur ont har du?

0. Smärtfri

1. Mycket obetydlig irritation - enstaka mindre stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs.

2. Obetydlig irritation - enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs.

3. Irriterande nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (Alvedon, Ipren, Neurofen etc) tar bort all smärta.

4. Kan ignoreras om du är ordentligt engagerad i ditt jobb, men är fortfarandedistraherande. Milda smärtstillare tar bort smärtan i 3-4 timmar.

5. Kan inte ignoreras mer än 30 minuter. Milda smärtstillande medel dämpar smärtan i 3-4 timmar.

6. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, men du kan fortfarande jobba och delta i sociala aktiviteter. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat e.t.c.) dämpar smärtan i 3-4 timmar.

7. Smärtan gör det svårt att koncentrera sig och stör sömnen. Du kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel är bara delvis effektiva.

8. Fysisk aktivitet är starkt begränsad. Du kan läsa och konversera med ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtan.


9. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium.

10. Medvetslös - smärtan får dig att svimma av.

Jag ligger normalt på 6-7 dagligen, med toppar på till 9-10 emellanåt.
Ibland (c:a 1 gång var 6:e vecka kanske) ligger jag på 3-4

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan inte mer än hålla med. Underbart att läsa en sån här blogg. Jag är inte ensam, vilket det känns som väldigt många gånger. Självklart får du länka till mig. Jag började gråta nu när jag läste ditt senaste inlägg, jag ligger på en 7-8 dagligen och det är precis så det känns! Äntligen kan man sätta någorlunda ord på smärtan!

Är det okej att jag länkar till dig???

Kram Nilla