tisdag 18 mars 2008

Högriskskydd

Ska snart till gyn igen. Det är dags att ta ut hormonspiralen. Samtidigt ska jag passa på att fråga om hjälp att ansöka om ett högriskydd* igen. Jag har haft ett förut men det gäller inte längre. Högriskskydd gäller visst bara i ett års tid. I alla fall det jag fick. Det verkar ju idiotiskt eftersom det knappast föreligger nån risk att jag skulle bli frisk. Och om jag blir det så kommer jag ju ändå inte att kunna utnyttja det. Men men... krångel krångel. Det är ju ändå Försäkringskassan vi talar om. Klart att det måste krånglas. Och i och med att man måste ansöka om ett nytt får de ju dessutom chansen att få avslå ansökan... Ja, jag låter kanske lite skeptisk. Men jag är rätt skeptiskt inställd till FK just nu. Men för alla er endosjuka som har svårt att orka med jobbet helt ut rekommenderar jag er ändå att kolla upp era möjligheter att få högriskskydd. Det tar i alla fall bort en hel del press på en. Både ekonomiskt och psykologiskt.


*Här kan du läsa mer om vad högriskskydd är för något: http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjuk/hogrisk/

Inga kommentarer: