söndag 22 juni 2008

Jag har cellförändringar...

sa läkaren när han ringde. Han ringde dagen efter jag missat hans samtal 2 ggr. Jag var på jobbet när jag tog emot hans samtal. Jag har lätta till måttliga förändringar. Orkar knappt reagera på det. Nu ska han göra en så kallad konisering om c:a 3 veckor.

Såhär går det till:


Hur går operationen till?
Vid en konisering skär eller bränner man bort den yttersta delen av livmodertappen. Den bit av livmodertappen som opererats bort skickas för mikroskopisk undersökning. Syftet är att ta bort de cellförändringar man påvisat hos dig. Operationen, som utföres via slidan, sker i narkos och varar cirka 30 minuter. Ingreppet görs polikliniskt, det vill säga du går hem samma dag.
Att ha menstruation vid dessa operationer är inget hinder.
Efter operationen
Innan du går hem får du träffa en sjuksköterska för att få information. Vanligen kallas man för ett återbesök efter 4 månader med cellprovskontroll.
Efter operationen kommer du att ha sparsamma blödningar och flytningar en längre tid, ibland uppemot 6 veckor. Så länge dessa pågår ska du undvika att bada (duscha går bra), använda tampong och ha samlag.
Skulle du få rikliga blödningar, svår värk, feber eller du på annat sätt mår dåligt efter hemkomsten bör du kontakta läkare.

Sjukskrivning
I regel behövs ingen längre sjukskrivning, några dagar - 1 vecka, beroende på vilken typ av arbete du har. Vid tveksamhet rådgör med sjuksköterskan. Du sjukskriver dig själv från och med operationsdagen.


Det "lustiga" är att min läkare sa att efteråt kan jag gå tillbaka direkt till jobbet och fortsätta leva som vanligt. Hmmm.. inte direkt den informationen jag hittar på nätet? Dessutom har jag verkligen ett tungt jobb, med massa spring och tunga lyft e.t.c

Jaja, i vilket fall som helst är det skönt att ha fått svar. Även om det inte var det svaret jag ville ha direkt, men vad gör man? Inte bada på 6 veckor... Kul, min 6 veckor långa semester börjar 4 dagar efter ingreppet, kom jag just på... Fy fan vad deprimerande... :-(

*ledsen*

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket tråkigt besked! Men du behöver inte vara orolig, vid operationen försvinner åtminstone dina cellförändringar. Jag gjorde en konisering för 1,5 år sedan. Mådde väldigt dåligt efter narkosen, men annars gick allt bra.

Jag skulle inte rekommendera dig att gå tillbaka till jobbet samma dag som du blivit sövd. Man är ju faktiskt lite yr, och narkos reagerar vi alla olika på. Och se upp med stark ansträngning! Jag lyckades hosta mig till att blödningen startade igen.

Idag är jag fri från mina cellförändrngar, guskelov. Och det kommer du också att bli. Däremot opererades jag för hjärntumör i våras, men det är en helt annan historia ;)