tisdag 27 maj 2008

När man tror att man har det värst...


hittar man någon som har det lika illa. Har ju surfat runt en hel del på nätet de senaste åren i någon sorts fåfäng förhoppning att hitta lösningen på "det". Fast det gör man aldrig...

I alla fall: härom veckan så mailade jag lite fram och tillbaka med en annan endometriossjuk tjej på ett forum. Jag väljer nu att (med hennes tillåtelse såklart) publicera delar av mailkorrespondensen här. Detta så att ni kan få lite inblick i hur livet ser ut i ännu en endohjältinnas vardag:


"2 ggr har jag fått bukhinneinflammationer efter att cystor gått sönder…
Då var de direkt upp på operation.."

"Man blir som du säger dumförklarad och jag har fanimej tappat hoppet på att de någonsin ska bli bra.. Har som sagt haft synarelan och idag efter jag var på gyn så ska jag tvärt då sluta med den eftersom jag trots allt får cystor ändå..
Har varit sjukskriven i 3 månader pga av smärtorna, men nu ska jag helt plötsligt ut och jobba igen och sluta med medicinen och så var de bara typ tack och hej.."

"Nu ska jag inte ha ont längre och får väl klara mig själv! Min chef vill inte ha mig tillbaka än eftersom han anser att jag inte är frisk och tycker inte jag kan gå omkring drogad och se flummad ut bland kunder (hans ord)
Enligt läkaren ska jag äta morfintabletter och jobba..

Chefen godkänner det inte eftersom försäkringar inte täcker påverkade på arbetsplatsen. Jag förstår min chef eftersom han sett mig tuppa av på jobbet…

Så va fan gör man? När de tagit bort cystor på mig tar de bara någon vecka så har jag nya.

De är samma sak att jag får skitont i benen och ryggen av endo, en läkare säger att de är cystorna som trycker mot någon nerv..

Medan nästa säger att de är inget att bry sig om. Vadå, man kan ju inte sova om nätterna..

Just nu känner jag mig jävligt överkörd.. får inte vara sjukskriven och chefen anser mig som fara på arbetsplatsen.."



Är det så här det ska se ut i Sverige anno 2008? Är det detta sjuksystem som man betalat in skatt till i närmare 20 år? Är detta tacken Sverige? Vad krävs för att läkarna ska inse att en människa faktiskt är sjuk och inte kapabel att jobba?

Endometrios eller vansinne?

Skriv på namninsamlingen nu: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?endometrios

Inga kommentarer: