lördag 6 december 2008

Endometrios kan ge ischias?

Eller ishiasliknande symptom?
Jag har under en längre tid haft problem med att gå. Mitt vänsterben känns som det är på väg att bli totalt obrukbart stundvis. Satt på ett forum och chattade om detta och fick ett svar som löd så här:

Varsågod - från boken "Living Well with Endometriosis":
Sciatic Area Sciatic endometriosis is another uncommon form of the disease. This involves the sciatic nerve, a major nerve of the leg that runs down behind the thigh from the lower end of the spine.
Symptoms include:

• Cramping in the left leg when walking for long distances
• Left foot drop and weakness
• Lower back discomfort that radiates to the left leg
• Difficulty walking
• Pain in the hip that radiates down the leg
• Pain that begins just before menstruation and lasts several days. alter menses
• Tenderness of the sciatic notch.

Chronic pelvic pain can also be caused by other conditions, as discussed in chapter 2. Dr. David Redwine suggests, however, that gynecologists should have endometriosis at the top of their lists because the condition is very common. Pain caused by endometriosis will also manifest itself according to the location of implants. For instance, endometriotic implants located in the reproductive organs are associated with chronic to intermittent pelvic pain and dysmenorrhea (painful menstruation). Pain symptoms associated with endometriosis in the GI tract include rectal pain, tailbone pain, sharp gas pains, painful bowel movements, and pain when passing gas. Endometriosis involving the urinary tract results in painful or burning urination and pain that radiates toward the groin. Pain in the leg and/or hip that radiates down the leg is a symptom of sciatic endometriosis involving the sciatic nerve.

Sökte vidare på nätet och försökte hitta något om detta på svenska men gick (naturligtvis?) bet. Så nu undrar jag: har du hört talas om detta? Vet du var man kan hitta någon information om det. Eller har du kanske själv liknande symptom. Kommentera gärna, jag bits inte, lovar. :-p

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sciatic området sciatic endometrios är en annan ovanlig form av sjukdomen. Detta innebär att ischiasnerven, en större nerv i benet som går ner bakom låret från den nedre delen av ryggraden.
Symtomen är:

• krampanfall i vänster ben när du går för långa avstånd
• Vänster fot droppe och svaghet
• Lägre tillbaka obehag som strålar till vänster ben
• svårighet att gå
• ont i höften som strålar ner i benet
• Smärta som börjar strax före menstruation och varar i flera dagar. ändra menstrution
• Tenderness av sciatic anvisningen.

Kronisk bäckensmärta kan också orsakas av andra villkor, som diskuteras i kapitel 2. Dr David Redwine föreslår dock att tidens "gynekologiska borde ha endometrios på topp på sin lista beror på att tillståndet är mycket vanligt. Smärta som orsakas av endometrios kommer också till uttryck beroende på placeringen av implantaten. Exempelvis endometriotic implantat placerade i reproduktionsorgan är associerade med kronisk för intermittenta bäckensmärta och dysmenorré (smärtsamma menstruationer). Smärta symptom i samband med endometrios i mag-tarmkanalen omfattar rektal smärta, svanskotan smärta, vassa gas smärtor, smärtsamma tarmtömningar och smärta vid passage av gas. Endometrios innebär urinvägarna resulterar i smärtsamma eller brännande urinering och smärta som strålar mot skrevet. Smärta i benet och / eller höft som strålar ner i benet är ett symptom på sciatic endometrios omfattar ischiasnerven.

Här är översättningen på din text.

Anonym sa...

Jag såg din länk till "fröken emma" och läste inlägget. Jag vet precis hur du menar med att man mår dåligt när man läser det...

Jag har aldrig hört talas om det där förut, men jag tänkte ta med mig det till uppsala smärtklinik nästkommande vecka när jag ska läggas in där och se vad de säger... Jag har samma smärtsymtom - strålande smärta ner i benet, känselbortfall osv. Vet att det hör samman med endo-värken men inte att det kunde/kan vara kopplat till ischiasnerven.

Har du samma problem/symtom?

Hur går det med sprutorna? Har värken minskat? Biverkningar?

Kram Nilla

Anonym sa...

Hej! Absolut, länka gärna! Har precis fattat hur man länkar på bloggen så jag kommer garanterat länka till dig. Skönt med de stöttande orden, tack. Många kramar

Jessica sa...

såg det var 2 år sedan som du skrivit detta inlägg, men chansar med att skriva ändå :)

Jag sökte på just höftvärk och endometrios och kom in till din blogg. Jag har exakt samma problem som du beskriver, med värken i höfterna och ner i benen. Och jag vet inte alls vad det är orsakat av, om det kan vara min endometrios som spökar. Jag fick diagnosen endometrios för ca 3 år sedan.

Jag har nu behandling för den, då jag försatt min kropp i klimakteriet just nu för lindra mina smärtor men det har hitills inte hjälp, haft denna behandling nu 3 månader snart.

Jag går hos dem på endometrioscentrum i Uppsala.

Har du fått svar på vad som orsakde dina smärtor? Skulle vara jätte intressant om du isf ville kontakta mig.