torsdag 13 november 2008

Decapeptyl depot...

är det senaste som jag ska utsätta mig för nu, i förhoppning att få bukt på värken. Bara av att läsa biverkningarna blir man ju deprimerad:

Barn: smärtsamma injektioner, klåda.
Flickor: vaginala flytningar och blödningar.
Kvinnor: besvär av typen klimakteriella bortfallssymptom som värmevallningar, smärta och/eller obehag vid samlag, vaginal torrhet, blödningar, viktökning, ledsmärtor, huvudvärk, trötthet, emotionell labilitet och sömnrubbningar.
Mindre vanliga:
tecken på överkänslighet (allergi) såsom feber, klåda och rodnad.
Lokala reaktioner vid injektionsstället.


Fast å andra sidan så har man ju redan de flesta problemen redan nu "tack vare" endometriosen.
Och som om inte det var nog så kostar den satans sprutan 1300 :-
Jaja, vem har sagt att det ska vara billigt att vara sjuk? :-/
Får nog avvakta med att hämta ut första sprutan tills löningen kommer.
Vet inte om jag ska känna mig förväntansfull eller bara trött inför ännu ett (patetiskt?) försök att få bukt med skiten.

Lovar i vilket fall som helst att uppdatera om hur det går, så fort jag kommer igång med det. Kanske kan det vara intressant för någon som läser här och själv står i begrepp att få samma behandling. Har du själv fått samma behandling och vill berätta lite så är jag jättenyfiken. Kommentera gärna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick något liknande, i pillerform dock.. Hjälpte inte alls. Fick dock ett gott skratt när det stod "för klimakteriebesvär" på paketet och jag bara var 18 :)

Anonym sa...

Jag har inte haft just den hormonbehandligen, men tre andra. Biverkningarna gjorde mig till en exemplarisk klimakterie-kossa!!! Jag fick alla biverkningar som fanns. Depressionen var värst. Jag hoppas du klarar dig genom beh. utan större biverkn. Håller tummarna för dig hjärtat!!!

Kram P

Endobloggen sa...

Jahaja... detta låter ju "muntert". *S*
Jag har också ätit piler (provera) som inte har gjort ett skit skillnad. Får se hur det går med det här. Hoppas att man inte blir allför aggressiv, med tanke på hur grinig man redan är. Risk att man slår ihjäl nån hehe

Endobloggen sa...

*piller

Anonym sa...

Jag har gått på enanton depot flera ggr som också är en spruta. Fick såklart också alla biverkningar. Verkligen skit att ha varit i klimakteriet 5 ggr när jag bara är 23! Jag kompliterade mina sprutor med enanton plåster som innehåller östrogen för att minska de värsta svettningarna och humörsvängningarna.

Hoppas behandligen fungerar för dig och att du kommer lindrigt undan biverkningarna.

Kram L