måndag 13 juli 2009

När jag läser kommentarerna...

som folk har skrivit på namninsamlingen inser jag än mer hur viktigt det är för oss endometriossjuka att vården och läkare börjar ta oss på allvar. Jag blir arg och gråtfärdig när jag ser att det finns så många som lider i det tysta. Här är ett litet axplock av alla kommentarer:


"Om Försäkringskassan blir informerade om den här sjukdomen på ett bättre sätt och med riktlinjer kommer vi kanske att få en mer rättvis behandling i framtiden"

"Har efter 6 år fått diagnosen kraftig endometrios... kan inte räkna hur många gånger jag blivit illa bemött inom vården och bortviftad med diagnoser som du behöver motionera, du är förstoppad, ta en panodil eller 2. Blir bättre om du äter p-piller..."

"Man måste göra titthåls operation för att SE sjukdomen, den framkommer ofta inte på ultraljud, vilket gör att många kvinnor får beskedet av sin gynekolog att det inte är något, och samtidigt så har man värre smärtor av och till än när man födde barn!"

"Nästan 40 år gick utan rätt diagnos."

Medan jag sitter här och skriver inser jag att det inte går att välja vilka kommentarer jag vill ha med som axplock. Jag vill ta med ALLA, för alla är lika sanna och lika viktiga! Jag blir rasande när jag tänker på hur "vården" behandlar oss. Vi är människor, vi har rätt att få leva ett människovärdigt liv! För er som är intresserade av att se vad alla har skrivit, så finns alla kommentarerna här: http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=2580

Och just, det! När du ändå är där och läser... Skriv på! :-p
Om du inte redan har gjort det vill säga.

2 kommentarer:

dookie sa...

Hej Endobloggen ;) Jag ramlade in här en deppig kväll med alldeles för många tankar. Jag har också endometrios, en ganska lindrig variant om man jämför med vad man hittar för historier på nätet. Jag skrev ett inlägg ikväll om hur jag har det med den kroniska värken och allt vad det innebär. Kika gärna in och lämna en kommentar om huruvida du känner igen dig eller ej. Kramar!

Nilla sa...

Hej!

Hur är det med dig? Hur går det med allt???