söndag 9 mars 2008

Tips mot endometriosvärk

Jag har samlat ihop lite tips på alternativa smärtlindrare från andra endometriosdrabbade. Har förkortat och ändrat lite för det var en himla massa tips jag fick in. Hoppas jag fått med allt! Du kan ju se om du hittar något tips som du tycker är värt att prova. Återkom gärna med kommentar eller fler tips om du har. Här kommer listan:

  • Styrketräning och ordentliga promenader (rask takt) om man inte ligger totalt och krampar på toalettgolvet.
  • Värmedyna
  • Vetekudde
  • Varma bad
  • Akupunktur
  • GI dietOmega-3
  • Ett ganska bra tips är att stå på alla fyra och be någon massera/stryka nere i ryggslutet.Fungerar ganska bra!
  • Jag har försökt att hålla stenhårt på en diet som jag har läst om här på FL. Utesluter komjölk, vete, socker, rött kött (jag har antagit att de menar typ nötkött), kaffe och alkohol.Dricker numera kaffe endast en gång om dagen, mycket för att hålla igång magen eftersom det gör så ont när den inte funkar. Fuskar med socker ibland och det går ganska bra men mjölk och vete har jag tydligt märkt att jag behöver hålla mig ifrån. Jag har absolut inte blivit bra av dieten men de värsta kramptopparna har avtagit och jag har nu "bara" en konstant molvärk i magen. Fuskar jag så kan jag få kramper, särskilt om jag fuskar mycket eller länge.
  • Jag vill också tipsa om diet.Fick min diagnos i måndags, men vet nu att jag haft endo i minst 10 år. I jakt på en lösning på problemen (som ingen kunde hjälpa mig med) så ändrade jag min kost för ca fem år sedan - och fick ett helt nytt liv. Menssmärtorna påverkades tyvärr inte, men så gott som alla kramper däremellan, svullenheten, illamåendet, diarrén och den tärande tröttheten blev MYCKET bättre. Jag slutade helt med vete, råg, korn, komjölk, soja, socker och alkohol. Dricker bara lite kaffe.Det kan verka radikalt, men det är värt det och jag rekommenderar det varmt!
  • Jag håller mig borta från sådan mat som jag vet inte är bra för inflammation i kroppen, som socker, vete o.s.v. Man far känna efter själv vad man mår bra av och mår dåligt av att äta, man kan lära känna sin kropp väldigt bra om man gör så. Jag vet inte om det hjälpt mot min endo, men det är ju en inflammation och jag har andra inflammationer i kroppen så jag tanker på det och försöker ta hand om mig själv.
  • Jag har börjat dricka ingefärsvatten. Koka upp vatten med en liten bit skalad ingerfära i och drick. Kokar upp och låter det svalna och har kylen. Ingefära sägs ju vara bra för inflammationer och vid illamående och ha en uppiggande effekt. Men jag har precis börjat, så än så länge kan jag inte säga nått.
  • Vet ni vad? Mörk choklad, minst 70% är dunder mot inflammation. Åt ca 4-8 rutor varje dag, det sägs kunna hjälpa på sikt.

Sådärja. Lite bra tips mot värk. Själv tänker jag direkt prova mig på den sista på listan... :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag har inte endo och är inte ens tjej, men, jag har levt men en kvinna som varit ( faktiskt bättre nu) endosjuk i många år. och då menar jag SJUK, SJUK som i operationer, överlevnads-strategier, familjekatastrofer osv.
Det jag ville säga (och det är bara utifrån mitt perspektiv och kan inte garantera dig ett smärtfritt- och barnriktliv) var att: Det tycks vara mycket bra att hålla en strikt kost, precis som du upptäckt redan. Jag kan inte låta bli att återkomma till vikten av att försöka undvika gifter. Ät ekologiskt, ät inte kött eller fisk. Den teori som jag tror på är: kroppens förmåga att bryta ned skadliga ämnen är nedsatt hos personer med endo.Därför måste man hålla igång magen så att gifterna konternueligt lämnar kroppen. Kött och fisk stannar längre i kroppen och innehåller också ofta större mängder "gifter" . Vidare tror jag på att försöka hitta ett sätt att hantera smärtan. Jag har hört talats om sätt som kallas EFT, inget gift, inget hokus pokus. bara en sätt att hantera sina impulser.http://www.eft.se/

Vad gäller dina smärtstillande tabletter och graviditeter så har min fru ätit citodon under graviditet och det funkade för oss...

Som avslutning vill jag bara önska dig lycka till, och tipsa om ayurveda (indisk läkarkonst vad gäller KOST)och en BRA ackupunktör (nån som är utbildad i kina eller japan under MÅNGA år mot SMÄRTAN) som räddade oss. Det finns så många fler sorters läkare i världen än de i den svenska läkarkåren. Tack lov för det, annars vet jag inte om hon eller ens jag existerat idag!
//
hållna tummar

Anonym sa...

hi there, my name is Eva.

found this website and read some great discussion and feedback so decided to join

i am happy to help others and offer advice where possible :)

Anonym sa...

Tack för tipsen! Har haft smärtor sedan jag var 17 år ( är nu 32) och har opererats två gånger för att avlägsna endometrioscystor. Varit tvungen att åka in akut ett par gånger för att få smärtstillande och den smärtan är fruktansvärd... har provat p- piller, p-sprutor, p-ring, plåster men har alltid fått jobbiga biverkningar vilket alltid har lett till att jag avslutat hormonbehandlingen. Märker dock också av att svullnad och smärta i buken ökar av vissa saker tex kaffe och cigaretter. Om jag måste gå på toaletten och göra "nummer 2" kan det trycka på och krampa något fruktansvärt..... ska nu lägga om min kost för att se om det kan påverka mina ständiga smärtor och svullna buk. Tack ! /Ann-Charlotte