tisdag 26 februari 2008

Ny dag - nya tag

Jag började blogga för lite drygt en månad sen. Men eftersom jag är ny på detta och inget dataproffs, lyckades jag klantigt nog radera hela min blogg…
Men nu tar jag nya tag.
Varför bloggar jag då om detta (endometrios)?
Endometrios är den tredje vanligaste kvinnosjukdomen men underligt nog känner få till den. Jag vill att kunskap, medvetenhet och förståelse sprids. Och så är det skönt att få skriva av sig!


Vad är då endometrios?

Endometrios innebär att livmoderns slemhinna (endometrium) finns på fel ställen; t ex äggstockar eller äggledare. Endometrios är en vanlig men dold kvinnosjukdom som drabbar ca 5-10% av alla kvinnor i fertil ålder.
Det är en kronisk sjukdom. Det finns ännu inte något bot för den och man vet heller inte varför den uppstår. Det finns dock en del olika behandlingar att tillgå för att minska symtomen.

Fakta:
  • orsaken till endometrios är delvis okänd
  • endometrios är en "godartad" sjukdom
  • en del kvinnor med endometrios är symptomfria
  • en del kvinnor lever med kroniska smärtor
  • ungefär 10 % av alla kvinnor i fertil ålder har endometrios
  • 25-50 % av ofrivilligt barnlösa kvinnor har endometrios
  • det tar i genomsnitt 5-10 år för att läkaren ska diagnostisera sjukdomen


Symptom:

  • Kraftiga menssmärtor
  • Riklig menstruation
  • Ryggsmärtor
  • Smärtor i korsryggen och ut i benen
  • Kronisk eller plötslig smärta i nedre bäckenet
  • Bukkramper
  • Knivhuggsliknande smärtor
  • Koliksmärtor
  • Blod i urinen
  • Inkontinens, trängningar
  • Smärtor när man kissar och/eller har avföring
  • Förstoppning och/eller diarré
  • Smärta i ändtarmen
  • Smärta när tarmarna rör på sig
  • Blod i avföringen
  • Ändtarmsblödningar
  • Trötthet, utmattning
  • Feber
  • Infektionskänslighet
  • Oförklarig barnlöshet
  • Missfall
  • Utomkvedshavandeskap
  • Smärtsamma samlag
  • Smärta efter samlag, ibland i flera dagar
  • Illamående
  • Depression
  • Sömnproblem

Vem är jag då?
En tjej på 30 plus, lever, bor och arbetar i Sverige.
När fick jag veta att jag hade endometrios?
För 4 år sen ungefär, även om jag antagligen har varit sjuk mycket längre. Skulle gissa på att det började någon gång för 7-8 år sen.

1 kommentar:

Elin sa...

Det ar inte klokt. Jag och min pojkvan surfade runt pa natet for att samla lite information om endometrios da min femte lakare vant mig ryggen for att jag inte passar in pa deras diagnos. Da jag laste symptomen pa din sida fick jag rysningar... det ar mer an 80 % som stammer in pa mig. Tack sa jatte mycket for din sida! Den hjalper mer an du anar!